Rabu, 19 Mei 2010

Gula Kurang - Mak Jah ikat perut, Ah Cong Sendawa

Masalah kekurangan gula telah berlanjutan sejak bulan April 2006 hingga sekarang, Masalah ini telah menimbulkan pelbagai kesulitan kepada pengguna dan yang lebih serius lagi menyebabkan operasi pelbagai industri khasnya perusahaan makanan dan minuman terganggu. Kesannya amat ketara ke atas pengusaha restoran dan penjaja kecil yang tidak dapat mata pencarian mereka kerana kekurangan gula ini. Siapa penjaja kecil yang hidup dengan rezeki dari jualan kuih?. Orang melayu atau bangsa lain?

Pihak KPDHEP telah membuat pelbagai kenyataan rasmi mengatakan bahawa masalah kekurangan gula adalah terkawal. Malah menyebut bahawa satu punca kekurangan bekalan gula di seluruh negara dikenalpasti disebabkan sektor perindustrian membeli gula di pasaran tempatan.Sektor perindustrian yang mengkhusus dalam pembuatan makanan termasuk yang beroperasi di negara asing memilih untuk membeli gula di pasaran tempatan disebabkan harga yang murah berbanding harga gula di pasaran terbuka.

Pengedar-pengedar mengatakan bahawa terdapat pengilang gula yang tidak menghantar bekalan. Walaupun masih ada pengilang yang menghantar bekalan secara biasa namun bekalan adalah berdasarkan kuota bulanan yang ditetapkan mengikut pesanan mereka yang terdahulu. Ini menimbulkan keadaan bekalan yang tidak mencukupi untuk menampung permintaan.

Keadaan ini merumitkan lagi dengan berita pihak tertentu menyorok bekalan gula ini untuk memaksa harga gula naik. Sekiranya benar, pihak Kerajaan tidak harus melayan desakan menaikkan harga gula yang hanya menguntungkan pihak tertentu yang tidak bertanggungjawab dan membebankan rakyat jelata.

Pihak Kementerian perlu menyiasat samada pihak pengilang gula telah secara sengaja menurunkan pengeluaran mereka untuk menimbulkan satu keadaan ketidakseimbangan pasaran di mana permintaan melebihi penawaran dan memaksa kerajaan bersetuju dengan kehendak mereka untuk menaikkan harga gula.

Pihak Kementerian juga perlu segera menyelesaikan masalah kekurangan bekalan gula yang di sebabkan oleh masalah logistik dan pengedaran dan mengambil tindakan untuk mengatasi segala pemasalahan ini.

Persoalan kepada masalah kekurangan Gula ialah
Siapa dalang kepada masalah ini?
Tauke Kilang gula bangsa apa?
Tauke Gudang Penyimpan bangsa apa?
Tauke Lori Gula bangsa apa?
Tauke supermarket / kedai runcit bangsa apa?
.
.
.
.
.
.
Mereka yang hidup melarat mengharapkan hasil jualan kuih muih bangsa apa?

4 ulasan:

Wake UP! berkata...

Cina! Cina! Cina! Kurang ajar punya ultra kiasu punya orang.

Relinquishing the special rights of the Malay

Tanpa Nama berkata...

macam ada plan dibelakang tabir ajer tang krisis gula nie. Nampaknya tekanan semakin hebat untuk naikan harga gula..... bila dah naik percayala segenap pelusok penjuru akan naik sepanduk.....BN (Barang Naik)masa tu siapa yang untung?

Tanpa Nama berkata...

macam ada plan dibelakang tabir ajer tang krisis gula nie. Nampaknya tekanan semakin hebat untuk naikan harga gula..... bila dah naik percayala segenap pelusok penjuru akan naik sepanduk.....BN (Barang Naik)masa tu siapa yang untung?

Mathematician berkata...

Yang paling senang bagi kementerian pengguna ialah dengan memeriksa supply chain gula ni.
Periksa satu demi satu untuk cari di mana tersoroknya gula.
Periksa satu demi satu untuk cari siapa yang sebenarnya sendawa.
Yang penting, mana-mana menteri yang jaga portfolio pengguna MESTI ada business acumen yang tajam!