Selasa, 19 Julai 2011

NEGERI BERKEBAJIKAN ALA PAS...TANAH RAKYAT DI RAMPAS

Apa cite bro...Pak Jabib Kampung Pisang pun tahu tuntut hak dia. Ingatkan bila PAS perintah lebih baik tapi ternyata lebih buruk dari Israel.

Peneroka dua daerah tuntut janji Nik Aziz

KUALA LUMPUR 18 Julai - Peneroka di Gua Musang dan Kuala Krai yang bakal kehilangan tanah, mendesak Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat supaya berpegang kepada 'fatwanya' iaitu tanah di negeri itu halal untuk diterokai, kerana ia bukannya hak kerajaan Pas Kelantan.

Menurut peneroka, kenyataan itu dibuat 21 tahun lalu ketika Nik Abdul Aziz melawat Gua Musang iaitu sebaik sahaja Pas menawan Kelantan tetapi kini, pendirian parti itu jauh berbeza apabila 400 hektar tanah yang sudah diusahakan peneroka dijual kepada tauke Cina tanpa sebarang rundingan.

Seorang peneroka, Hussin Deraman mendakwa, Nik Abdul Aziz memberitahu penduduk hanya dua sahaja tanah yang tidak boleh diterokai, iaitu satu di Mekah dan satu lagi di Madinah, tetapi selepas puluhan tahun mengusahakan, kini mereka dilabel sebagai peneroka haram.

Menurut Hussin, beliau sendiri mengalami nasib malang itu apabila tanah yang diusahakan sekian lama, tiba-tiba diserahkan kepada pemilik lain oleh wakil kerajaan Pas Kelantan, dengan menggunakan pelan sukat tanah yang dibiayai para peneroka sendiri.

"Nik Abdul Aziz kata tidak ada tanah haram di muka bumi ini. Tanah haram hanya di Mekah dan di Madinah. Tanah lain, kalau bukan rizab hutan boleh cangkul. Kalau dah cangkul, jadi milik kita," katanya seperti dilaporkan penulis blog, Syed Azidi Syed Abdul Aziz di http://kickdefella.wordpress.com, hari ini.
Menurut Syed Azidi, beliau mendapat maklumat mengenai tindak-tanduk kerajaan Pas Kelantan itu selepas meninjau sendiri tiga blok tanah peneroka berkenaan, yang kini sedang giat digondolkan oleh pengusaha Tionghua yang berasal dari luar negeri tersebut.

Dalam pada pada itu, luahan kekecewaan sama turut disuarakan beberapa penduduk dari Kampung Serasa, Kuala Krai, selepas menyaksikan tanah yang diusahakan mereka sejak empat generasi lalu, dirampas sedikit demi sedikit oleh kerajaan Pas Kelantan mulai 2004.

Dakwa penduduk, pada 2004, kerajaan negeri mula membenarkan kayu balak dipotong dan dikeluarkan dari kawasan mereka walaupun peneroka sudah membayar deposit RM4,000, sebelum tanah itu kemudiannya diserahkan kepada sebuah akademi pada 2008.

"Dulu ayah kami bangunkan tanah hutan ini. Bila lepas merdeka, ada ancaman komunis, kita lari ke Gua Musang. Bila reda kita balik semula, tetapi sekarang berdepan pula dengan ancaman kerajaan negeri di bawah pentadbiran Nik Abdul Aziz.

"Masa ancaman komunis, kami boleh lari dan kembali semula tetapi dengan ancaman Nik Abdul Aziz, mana kami nak pergi? Dia ambil terus tanah ini bagi ke tauke Cina. Kami sudah tak boleh balik ke sini lagi," kata mereka.
Sumber: Utusan Malaysia

Tiada ulasan: