Jumaat, 6 Januari 2012

MAHASIAWA UPAHAN MENJATUHKAN NEGARA

Rasa terhina dan memalukan kerana perbuatan segelintir penuntut di institusi pengajian tinggi bertindak bodoh semua Mahasiswa  mendapat label sebagai mahasiswa upahan. Terima kasih MEZA-Sungai Buloh, Selangor.


Kisah mahasiswa upahan, manusia pengecut

SENARIO terkini negara amat menyedih dan membosankan. Menyedihkan kerana terlalu ramai yang terkorban di jalan raya akibat kecuaian dan kealpaan. Semoga Allah mencucuri RahmatNya ke atas roh mangsa yang beragama Islam serta menyedarkan pemandu lain agar berhemah dan bersopan di jalan raya.
Membosankan apabila ada mahasiswa (kononnya berpelajaran) menjadi 'lembu upahan' puak-puak tertentu untuk menghuru-harakan negara. Mengajar anak-anak yang kononnya sudah cerdik dan pandai tapi rupa-rupanya dungu dan kurang cerdik untuk berhimpun dan menuntut keadilan yang kononnya tidak terdapat di negara ini.
Membosankan apabila peguam bela dan Majlis Peguam seakan- akan menghalalkan tindakan membelakangkan perundangan negara. Menentang hukuman yang bakal dijatuhi mahkamah di mana mereka 'mencari makan'.
Membosankan apabila peguam bela kepada yang tertuduh tidak bersuara apabila anak guamnya merancang untuk mengadakan demonstrasi jalanan agar keadilan dihakimi rakyat. Pengecutkah dia?
Hukuman belum dijatuhi. Belum tahu siapa benar dan siapa bersalah. Melalak ke hulu dan ke hilir memukul canang agar rakyat turun ke jalanan menuntut keadilan. Nampak sangat peguam bela beliau dan Majlis Peguam menghalalkan perancangan 'rakyat menjadi hakim' ini.
Saya cadangkan 'rakyat menjadi hakim' ini jangan dibantah. Cuma saya nak tahu, yang hendak diterima pakai nanti adakah jumlah bilangan yang 'menjadi hakim' atau jumlah kerosakan yang akan dilakukan?
Jika benar mahu kepada jumlah bilangan, ayuh kita turun beramai-ramai dan memberi sokongan kepada kedaulatan undang-undang. Jika untuk mencari suatu kehancuran, biarlah golongan penderhaka ini saja yang turun dan biar pihak polis pula yang mengajar mereka apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan.
Kepada para mahasiswa, belajarlah. Anda di menara gading di atas belas ihsan pihak kerajaan yang memperuntukkan belanja untuk anda belajar. Lihat kepada keputusan peperiksaan anda yang melayakkan anda ke menara gading itu. Cemerlangkah atau sekadar mengharapkan belas ihsan dan pertolongan orang lain?
Kalau sudah boleh dijadikan 'lembu suruhan' rasanya anda lebih baik mentelaah buku-buku ilmu sebelum melalak bak katak di bawah tempurung. Jangan salahkan saya berbahasa kurang ajar kerana perbuatan anda sebagai mahasiswa menghina Perdana Menteri Malaysia, merusuh, berdemonstrasi, serta tidur di atas jalan adalah perbuatan yang teramat kurang ajar.
Tahukah betapa malunya ibu bapa anda melihat anak-anak mereka berkelakuan sedemikian? Kalau ibu bapa anda menyokong perbuatan anda, itu menunjukkan mereka juga adalah dari kalangan berkopiah dan berjubah yang merusuh dan tidur di atas jalan menghalang perjalanan DYMM Raja Muda Perak satu ketika dulu.
Keputusan siapakah yang mahu Anwar terima? Rakyat atau mahkamah? Kalau mahkamah tentunya ada rayuan dan masuk penjara. Tapi jika memilih rakyat dan keputusan rakyat mendapati anda bersalah, mahukan anda dihalau keluar dari negara yang sering anda hina ini?
1

Tiada ulasan: