Rabu, 28 September 2011

PEMIMPIN KESATUAN SEKERJA YANG DAH NAK PENCEN SIBUK MELOBI

Muktahir ini banyak orang memperkatakan soal menaikkan umur persaraan sektor swasta terutama pemimpin-peminpin tertinggi kesatuan sekerja yang rata-ratanya dah lebih umur atau dah hampir umur 55 tahun,mereka inilah yang kelihatannya begitu galak melobi agar umur persaraan di naikkan hingga sanggup berpiket mendesak kerajaan dengar cakap dia orang.


Pada pandangan MPG pinda lah dulu akta kerja 1955 supaya di masukkan had umur persaraan. Akta kerja tu sendiri dah pencen pun (dah 56 tahun) tapi masih tak de mencatitkan had umur persaraan pekerja swasta dan tidak ada di tetapkan faedah-faedah persaraan, itu yang sepatutnya di pinda kalau nak tolong warga tua yang dah pencen, sekarang nie terutama sektor swasta, kalau mengikut akta kerja 1955 satu sen pun tiada imbuhan atau bayaran yang perlu di bayar kepada orang pencen, kalau ada pun majikan yang murah hati akan bagi sagu hati atau lebih di kenali sebagai "Golden Shakehand". selain dari itu habuk pun tarak...bye-bye aje.

Selain dari pindaan Akta Kerja 1955, ada beberapa akta yang bersangkutan yang perlu di pinda terlebih dahulu seperti akta PERKESO 1969 dan akta KWSP 1991. Dengan pindaan tersebut mungkin matlamat dan tujuan menaikkan umur persaraan akan dapat di atasi dengan tidak perlu menyekat peluang golongan muda untuk mendapat pekerjaan atau naik pangkat. "win-win situation". mahhhhh...

Tiada ulasan: