Sabtu, 2 April 2011

WAJIBKAN TANDA NON-HALAL PADA KEDAI-KEDAI YANG MENJUAL BARANGAN NON-HALAL

Baru-baru ini kita di kejutkan dengan berita Kluang Rail coffee menghiadangkan pelanggannya dengan kopi yang mengandungi gelatin babi dan perkara ini baru terdedah pada 2011 sedangkan di fahamkan operasi kedai itu bermula sejak 1938. Dan kita juga tidak tahu berapa banyak kedai kopi lain yang mendapat bekalan kopi dari Kluang Rail Coffee ini.

Suatu yang mendukacitakan hingga hari ini tidak ada apa tindakkan yang boleh di ambil oleh pihak bertanggungjawab, Pengerusi Jawatankuasa Agama Johor, Datuk Zainal Abidin Osman berkata,
“Pihaknya tidak boleh mengambil tindakan lebih tegas terhadap pengusaha kedai kopi terbabit melainkan menasihati peniaga berkenaan supaya memastikan produk mereka halal serta mendapatkan sijil halal dan saya juga menyeru supaya pelanggan beragama Islam supaya lebih berwaspada dalam memilih lokasi untuk menjamu selera, dan pastikan premis berkaitan mempunyai logo halal yang dikeluarkan JAIJ.

Dalam pada itu, Pengarah Kluang Rail Coffee, Barnabas Lim berkata “Kita tidak begitu bodoh untuk menjatuhkan perniagaan yang sudah wujud sejak 73 tahun lalu dengan begini saja. Bagaimanapun pelanggan yang masih was-was boleh memulangkan sebuk kopi yang sudah dibeli dan kami akan membayar balik wang mereka,”

SATU PERSOALAN, SEBAGAI SEBUAH NEGARA YANG DI PERAKUI OLEH PERLEMBAGAANNYA SEBAGAI ISLAM AGAMA RASMI MENGAPA PERLU MEMOHON SIJIL TANDA HALAL. KENAPA TIDAK KEDAI YANG MENJUAL MAKANAN ATAU BARANGAN NON-HALAL YANG MEMOHON SIJIL TANDA NON-HALAL DAN WAJIBKAN TANDA ITU DI TAMPAL DI PINTU / DALAM KEDAI TERMASUK KEDAI-KEDAI YANG MENJUAL ARAK/BIR MACAM 7 ELEVEN

Tiada ulasan: