Sabtu, 18 Disember 2010

DAP-PAS-PKR BERKONVENSYEN UNTUK PUTUSKAN CALON PRK TENANG (N5)

Konvensyen kebangsaan pakatan pembangkang di Pulau Pinang Ahad ini akan diamati dengan penuh minat untuk mencari petunjuk mengenai cara gabungan PKR-PAS-DAP itu membuat persiapan menghadapi Pilihan raya Kecil N5 (DUN Tenang). Yang mempunyai pengundi seramai 14,511. dengan pecahan kaum Melayu 49.59%, Cina 38.24% dan India 12.07%.

Sesungguhnya MPG percaya ketiga-tiga parti tersebut pastinya akan bermati-matian untuk merebut kerusi tersebut. PAS pastinya akan mengeluarkan dalil dan fatwa bahawa Partinya yang paling layak bertanding kerana pada PRU 12, berlaku peningkatan undi PAS sebanyak lebih 6,000 undi berbanding PRU 11 ( PRU 11 BN menang majoriti 8,649, manakala PRU 12 BN menang dengan majoriti 2,492). Atas perkiraan ini pastinya PAS akan merasakan PRK kali ini mereka akan dapat menakluki kerusi DUN Tenang.

PKR pula pastinya akan mempertaruhkan Pengerusi PKR Negeri Johor, Chua Jui Meng sebagai "tools" untuk meraih sokongan pengundi Cina yang berjumlah 38.24%  iaitu kira-kira 5,560 orang pengundi cina dan Anwar sendiri akan sekali lagi memperalatkan kaum India (serupa yang terjadi pada hindraf) untuk meraih sokongan masyarakat India seramai lebih kurang 1,750 orang (12.07%).Pada pengiraan PKR undi kaum Cina dan India ini akan dapat mengalahkan majoriti melayu sebanyak 49.59 % itu.

Bilamana jika semua pengundi Cina dan India mengundi PKR jumlah peratusanya adalah sebanyak 50.31%. satu-satunya cara untuk meraih undi Cina dan India ini pastinya PKR akan terus memainkan isu Perkauman dan DEB. Untuk undi kaum Melayu PKR sudah yakin sekurang-kurangnya 20% dari pengundi melayu akan menyokong PKR. Dalam congak Anwar sekurang-kurangnya 70% pengundi DUN Tenang akan memberi undi kepada pembangkang.

Untuk BN jangan  sangka Air Tenang tiada Buaya. Kemerosotan majoriti dalam PRU 12 lalu harus di selidiki dan di perbaiki.Jentera Pilihanraya perlu agresif dan kreatif.Tidak boleh lagi terlalu Definsif, terlalu banyak bertahan menyebabkan kita terjaring gol sendiri.ghani othman jangan banyak songel, pilih calon yang di senangi rakyat Tenang bukan calon kroni.

Tiada ulasan: