Selasa, 18 Oktober 2011

NEGARA KEBAJIKAN PAS MENJAHANAMKAN MALAYSIA

Presiden PAS dan ahli-ahli sekutu yang mengilhamkan negara kebajikan menggantikan Negara Islam sebenarnya adalah petualang yang menjahanam masa depan negara dan rakyat keseluruhannya, mereka semua tidak menggunakan akal dan tidak membuat kajian mendalam sebelum melontarkan idea jahanam itu.

Eropah terjerumus dalam krisis hutang akibat terlalu banyak memberi fokus kepada keselesaan dan faedah (Negara Kebajikan) kepada rakyat tanpa mengambil kira risiko-risiko jangka panjang. Ahli Majlis Penguasaan Pusat Pendidikan Kewangan Islam Antarabangsa (INCEIF), Prof. Dr. Volker Nenhaus berkata, tumpuan yang melampau itu menyebabkan ekonomi sebenar Eropah menjadi tidak kompetitif dan akhirnya terjejas. Menurut beliau, pentadbiran ekonomi Eropah yang tidak mengenakan beban cukai kepada rakyatnya telah mengakibatkan kerajaan terpaksa menanggung bajet yang besar, sedangkan produktiviti rakyatnya semakin kurang.


''Memanglah sukar kerana di Eropah rakyatnya hanya memberi sumbangan kecil kepada cukai, bilangan penduduk juga terhenti menyebabkan produktiviti semakin menurun.''Kerajaan terpaksa menanggung beban dan inilah akibatnya yang melanda Eropah sekarang,'' katanya selepas menyampaikan syarahan bertajuk 'Peluang Bagi Kewangan Islam di Arab, Asia dan Eropah' di sini hari ini. Beliau yang juga Profesor Ekonomi di Universiti of Trier, Jerman berkata, negara-negara Eropah perlu mengelakkan keruntuhan bank-bank di negara itu kerana ia akan memburukkan keadaan sedia ada.

Tiada ulasan: