Selasa, 25 Januari 2011

HASAN ALI .......AKU NAK TANYA BAI'AH CALON YB PEREMPUAN DARI PAS MACAMANA EEK?.



Salam.
Cikgu Mala dah sign ke surat minta faskh dari suami tersayang.kerana menurut Hasan Ali semua calon lelaki PAS kena tandatangan surat akur janji,selepas menang dan jadi ADUN jika lompat parti maka dengan sendirinya JATUHLAH TALAK KEPADA ISTERI DENGAN TALAK TIGA. itu kalau calon lelaki, cikgu mala macamana pula. Mungkin kah bai'ah kau lain sikit kot kalau kalah kau kena mintak faskh dari cikgu Maarof....kesian cikgu Maarof dah lah bini kalah kena cerai pulak....yang untung tentunya Mat Sabun sebab taste dia bini orang....

CERITA LANJUT
Bai'ah talak tiga lama wujud di kalangan Pas

SHAH ALAM 6 Nov. - Bai'ah atau sumpah taat setia akan jatuh talak tiga terhadap isteri mana-mana pemimpin Pas yang mengkhianati parti itu telah lama wujud.

Ia akan diikrarkan oleh semua calon yang akan bertanding dalam pilihan raya di hadapan Pesuruhjaya Pas negeri dan dilakukan bagi menjamin kesetiaan mereka yang telah dipilih.

Setiausaha Badan Perhubungan Pas negeri, Mohd. Khairuddin Othman berkata, beliau sendiri pernah melakukan bai'ah semasa dipilih sebagai calon pilihan raya 2004 untuk Dewan Undangan Negeri (DUN) Semenyih dan DUN Paya Jaras tahun lalu.

Beliau berkata, bai'ah itu yang disediakan oleh Dewan Ulama Pas Pusat akan dibaca beramai-ramai di hadapan Pesuruhjaya Pas negeri sebelum pilihan raya berlangsung.

''Bai'ah itu antara lain berbunyi 'sekiranya kami mengkhianati parti maka akan tertalak tigalah isteri-isteri kami'," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Menurut Mohd. Khairuddin, bai'ah itu tidak sekali-kali bertujuan menindas isteri tetapi menunjukkan kesetiaan mereka kepada parti sama dengan isteri serta keluarga.

''Rasa sayang yang tidak berbelah bahagi kepada isteri dan keluarga pemimpin yang mengangkat bai'ah membuatkan mereka tidak akan mengkhianati parti.

''Bai'ah ini jugalah yang mengekalkan kuasa Pas di Kelantan sehingga kini dan inilah kelebihan Pas yang tidak ada dalam UMNO," jelasnya.

Tambahnya, beliau juga kesal dengan pihak yang membuat tuduhan liar terhadap Pesuruhjaya Pas negeri, Datuk Dr. Hassan Ali dan beberapa pemimpin Pas negeri lain berkaitan kerajaan perpaduan.

Ini kerana kata beliau, Hassan juga mengangkat bai'ah dan tidak mungkin pemimpin Pas negeri itu akan melakukan sesuatu yang melanggarnya.

''Jika mereka maklum tentang bai'ah ini mungkin tuduhan seperti itu tidak akan dibuat," katanya.

Ditanya mengenai kenyataan Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub yang mengatakan tidak tahu mengenai bai'ah itu, Mohd. Khairuddin enggan memberikan komen.

''Setahu saya bai'ah ini memang wujud di Selangor dan sepatutnya juga di negeri lain kerana ia dikeluarkan oleh Pas pusat," jelasnya.

Tiada ulasan: