Khamis, 15 November 2012

MUKTAMAR PAS KE -58 : HUDUD TIDAK BERDENYUT LAGI

HASRAT Menteri Besar Kelantan untuk melaksanakan undang-undang Islam dan hukum hudud di negeri tersebut merupakan satu niat yang baik.  Apatah lagi penubuhan Negara Islam merupakan matlamat perjuangan PAS sejak ia ditubuhkan lagi. Namun begitu, adalah agak janggal apabila hukum hudud masih diperkatakan sedangkan PAS, di bawah gabungan Pakatan Rakyat telah pun bersetuju untuk tidak lagi menimbulkan soal Negara Islam, jauh sekali hukum hudud.

Malah PAS telah pun menggariskan hala tuju baru iaitu ke arah Negara Kebajikan yang lebih terbuka dan sederhana bagi menyesuaikan diri dengan perjuangan Pakatan Rakyat.
Lebih dari itu, bertambah janggal lagi apabila Nik Aziz mahu mendapatkan kebenaran kerajaan pusat untuk melaksanakan undang-undang tersebut sedangkan ia belum lagi mendapat ‘kelulusan’ rakan-rakan sekutu PAS, iaiatu DAP dan PKR.

Dalam percubaan PAS mengambil hati DAP dan PKR sehingga menggadaikan prinsip dan mengubah hala tuju perjuangan, kenyataan Nik Aziz berkenaan hudud dilihat sebagai satu pusingan U yang mampu menggugat bukan sahaja PAS tetapi juga Pakatan Rakyat secara keseluruhan.KLIK SINI UNTUK BACAAN LANJUT

Tiada ulasan: