Rabu, 16 Februari 2011

KALISAMPAH GUAN ENG CUBA MENCABAR PERANAN YANG DI PERTUAN AGONG DI PULAU PINANG

PULAU PINANG 16 Feb. - Kerajaan DAP Pulau Pinang hari ini mengumumkan penubuhan portfolio baru untuk hal-ehwal bukan Islam yang akan bertanggungjawab ke atas perkara-perkara membabitkan agama-agama Buddha, Taoisme, Kristian, Sikh dan Hindu.
Ketua Menteri, Lim Guan Eng dalam kenyataannya berkata, ini merupakan pertama kali portfolio seumpama itu diperkenalkan di Pulau Pinang di mana beliau sendiri akan menjadi Exco. - Utusan

KOMEN MPG

MPG ingin mendengar komen-komen dari pakar perundangan dan Perlembagaan Malaysia terhadap tindakkan Lim Guan Eng di atas, adakah dengan penubuhan portfolio baru untuk hal-ehwal bukan Islam akan menggugat perlembagaan Negara pada perkara 3. Mewujudkan keadaan tidak harmoni antara kaum dan seterusnya mengganggu peranan Yang di Pertuan Agong sebagai ketua Agama Islam di Pulau Pinang.


Adakah ini satu taktik kerajaan cuvanist DAP untuk menghapuskan kuasa raja-raja di Malaysia terutama kuasa YDP Agong di Pulau Pinang?. Lim Guan Eng cuba untuk mewujudkan satu suasana tidak harmoni dalam negara ini dengan penubuhan portfolio ini, berapa pula peruntukan yang akan di berikan kepada usaha pembangunan dan dakwah agama-agama lain ini ? Adakah ianya akan menyamai peruntukan kepada masjid-masjid dan surau-surau di seluruh Pulau Pinang ?

Tiada ulasan: