Isnin, 14 Februari 2011

KISAH BENAR PARIAH.........PRESIDEN MIC DAN HINDRAF TAKUT INTERLOK

Tak selesai lagi rupanya masalah Interlok nie, masih ada lagi  masyarakat India di Malaysia nie yang mengharapkan dirinya di gelar Pariah sampai mati. MPG cuba membuat kajian sendiri mengapa Novel Interlok di jadikan sasaran mereka yang tidak dapat menerima hakikat bahawa golongan Pariah itu memang benar-benar wujud dan bukan ciptaan penulis Datuk Abdullah Hussin.

Kenapa Hindraf dan Presiden MIC marah sangat dengan istilah itu?. Inilah penemuan yang MPG dapat...

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sistem kasta telah menentukan bahawa masyarakat beragama Hindu boleh dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan peringkat. Pada umumnya, kelas tertinggi ialah para BrahminBrahmana, manakala kelas terendah ialah kaum pariah atau dikenali sebagai "mereka yang tidak boleh disentuh" atau dalam bahasa Inggeris "untouchables". Rajah di bawah menunjukkan kelas-kelas yang terdapat di dalam sistem ini atau .
Sistem Kasta
Kelas Warna Kulit Pekerjaan
Brahmin Putih Paderi dan Guru
Ksatriya Merah Pendekar dan Pemerintah
Vaisya Cokelat Petani, Pedagang dan Pelukis
Sudra Hitam Buruh
Pariah Hitam Buruh Kasar


Menurut Chandogya Upanishad salah satu kitab di dalam agama Hindu, doktrin karma menyebut bahawa mereka yang bersifat terpuji akan dimasukkan kedalam rahim baik kaum Brahmin, Kshatriya, atau Vaisya; tetapi mereka yang bersifat tercela akan masuk ke dalam rahim busuk seekor anjing, khizir atau pariah. Dengan kata lain, setiap manusia harus bertanggungjawab atas segala yang dilakukan dan akan menerima balasannya yang setimpal. 

Dahsyatnya golongan pariah nie...patutlah dia orang tak nak mengaku asal usulnya...tapi kalau buat perangai menghuru-harakan negara Malaysia, termasuk al syekh anwar al juburi wal yahudi dan kumpulan haram Hindraf memang patut mereka ini termasuk di dalam golongan tercela "Pariah". then tak payahlah nak politikkan istilah itu....sudah-sudahlah wahai Presiden MIC, dan Hindraf cerminlah diri. Nak jadi Brahmin ke nak jadi Pariah.

Tiada ulasan: