Ahad, 6 Februari 2011

WACANA MAQASID SYARIAH JADI MAJLIS MENTARBIYAHKAN ANWAR IBRAHIM OLEH HJ.HADI

MPG ingin merujuk kepada ucapan Anwar Al-juburi di majlis Wacana Memperkasa Fikrah Rakyat: Maqasid Syariah dan Masyarakat Majmuk di Auditorium Dewan Jubli Perak, Pejabat SUK Negeri selangor . Pada 30/1/2011 bersama  Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Presiden Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (Wadah), Datuk Dr Siddiq Fadzil.

Ketua Pembangkang itu berkata “Kesungguhan pemimpin dalam menunaikan amanah dari kepercayaan rakyat penting bagi mengelakkan krisis politik seperti di Tunisia dan Mesir, “Krisis di Tunisia dan Mesir berpunca daripada tiadanya keabsahan (legitimacy) untuk memerintah kerana pemimpin tidak diangkat dan diberi mandat secara sah oleh masyarakat,”.Beliau menambah keadilan sosial selaku cabang kepada prinsip utama keadilan harus diberi penekanan penting. Beliau berkata, prinsip keadilan adalah sebahagian maqasid syariat yang membawa matlamat utama pelaksanaan undang-undang Islam dalam pentadbiran negara.

MPG ingin bertanya kepada al-juburi ini adakah dia sedar bahawa selama ini beliau dan PKR tidak pernah mengamalkan prinsip keadilan dalam partinya, 159 aduan berkenaan salah laku pemilihan PKR peringkat cabang dan kebangsaan tidak pernah di rungkaikan oleh kepimpinan PKR. sedarkah al-juburi bahawa kepimpinan PKR tidak DI ANGKAT DAN DI BERI MANDAT secara sah oleh ahlinya?. Malah beliau sendiri dalam kes liwatnya langsung tidak memberi peluang untuk keadilan di tegakkan secepatnya, ada sahaja helah untuk menangguhkan kes. apa nie bhai…lu cakap tak serupa bikin lah….tu sebab ramai pemimpin PKR tinggalkan lu….
Hadi pula berkata, sesebuah kerajaan perlu menyediakan ‘makanan rohani’ kepada rakyat sebagai sebahagian maqasid syariat.“Makanan kepada rohani itu merujuk kepada keperluan iman, ilmu, serta akhlak. “Sementara keperluan akhlak pula adalah bagi memastikan rakyat mendapat kekuatan dalaman bagi menjalankan tanggungjawab sebagai warganegara yang baik,” katanya.

Bhai lu kena lagi bhai dengan Hj.Hadi nie , lu tak dengar ke dia kata pasal ”makanan rohani tu……”Meliwat tu buruk akhlaknya bhai, pembohong itu makanan rohani orang munafik bhai....

Kasihan lu Anwar majlis Wacana Memperkasa Fikrah Rakyat: Maqasid Syariah dan Masyarakat Majmuk menjadi MAJILS TARBIYAH DIINIYYAT TAHDZIBIYYAT buat Anwar al- Juburi. Nasib baik bukan majlis mentalqinkan……….  


Tiada ulasan: